Skip to main content
Bez kategorii

Jak wypromować lokalny biznes w Internecie?

Skuteczna promocja może przesądzić o powodzeniu lokalnego biznesu.

Jakie są kluczowe punkty podstawowej strategii marketingowej? Jakie metody promocji wybrać, aby nie przepalić budżetu?

Prawidłowa, strategiczna promocja spełnia kilka zadań:

  • w przypadku nowego biznesu/produktu – informuje i budzi zainteresowanie,
  • tworzy świadomość marki, a na kolejnych etapach – zaufanie do usługi lub produktu,
  • dostarcza informacji niezbędnych przy tworzeniu lejka sprzedażowego,
  • pomaga budować i poszerzać lojalne grono klientów lub zawęzić je do osób o najwyższym potencjale zakupowym.

Na jakich, bazowych filarach marketingowych opiera się aktualnie promocja lokalnych marek w sieci?

1. Ruch organiczny (pozycjonowanie stron)

Pozycjonowanie biznesu lokalnego jest procesem długotrwałym, czasochłonnym, wymagającym stałej analityki oraz regularnego nakładu finansowego. Opcja samodzielnego pozycjonowania kusi szczególnie początkujących przedsiębiorców. Z biegiem czasu może się jednak okazać, że proces ten wymaga dużo większej ilości wiedzy i czasu, niż początkowo zakładałeś.

Standardowe działania SEO (search engine optimization) obejmują m.in.:

  • dobór i analizę słów kluczowych charakterystycznych dla branży/produktu,
  • przygotowanie treści zoptymalizowanych pod SEO na stronę internetową i bloga marki,
  • pakiet wizytówek NAP (name, address, phone), czyli wpisanie informacji o marce do wartościowych katalogów,
  • budowanie pakietu wartościowych linków do strony www, bloga lub social mediów.

Skuteczne pozycjonowanie to wypadkowa zbyt wielu czynników, by oprzeć ten proces o działania przypadkowe. Warto pamiętać, że realne efekty pozycjonowania pojawią się dopiero po kilku miesiącach od wdrożenia pierwszych prac.

2. Reklama płatna w Google

Proces przygotowania reklamy w Google Ads wydaje się pozornie prosty – wystarczy określenie kluczowych fraz, lokalizacji i kwoty, którą chcemy wydać dziennie na reklamę (pay per click). Prawdziwe wyzwanie pojawia się wtedy, gdy należy przeanalizować realne wyniki kampanii, zawęzić i doprecyzować grono odbiorów lub wyróżnić się na tle silnej konkurencji.

Płatne reklamy w Google są polecane markom, którzy potrafią z matematyczną precyzją określić zachowanie persony i wykonały przynajmniej minimalną analizę docelowego rynku. Testowanie reklam Google na początkowym etapie działalności lokalnej, bez znajomości zasad tworzenia reklam w tym medium nie jest wskazane – łatwo o przepalenie budżetu i szybkie zniechęcenie. 

I odwrotnie – precyzyjnie zaprojektowana kampania, prowadzona regularnie daje szansę na zbudowanie solidnego kanału lejka sprzedażowego.   

3. Opinie użytkowników w lokalnych serwisach oraz w mapach Google

„Nieważne, jak o Tobie mówią. Ważne, by mówili” – kluczowa zasada celebryckiego PR-u niestety nie sprawdzi się przy promowaniu lokalnej marki. Opiniami Google rządzi jedna zasada – należy zadbać o to, aby klienci pisali o marce często, ale zawsze w kontekście pozytywnym. Wszelkie zapytania, wątpliwości, ewentualne skargi należy potraktować z profesjonalną troską.

Jak zdobyć pozytywne opinie o marce? 

Sklepy online korzystają zazwyczaj z krótkich ankiet lub systemów ocen, które klient otrzymuje po sfinalizowaniu zakupu (np. w systemie Opineo). Usługodawca może poprosić o opinię, rekomendację lub krótką charakterystykę wykonanej usługi. W przypadku opinii na mapach Google cennymi mogą okazać się m.in. treści od lokalnych przewodników.

Mocno dyskusyjna, ale popularna alternatywa to tzw. buzz marketing, czyli „szeptkanka” na forach, lokalnych serwisach i w social mediach. Metoda, która kusi łatwymi rozwiązaniami, ale jednocześnie może mocno podważyć wiarygodność marki.

4. Promocja w social mediach

Lwia część współczesnego marketingu opiera się o bezpłatne i płatne działania w mediach społecznościowych. Lokalny biznes może na nich skorzystać poprzez kampanie reklamowe (np. Facebook Ads), budowanie grup tematycznych lub publikowanie eksperckiego contentu.

Promocja w social mediach może mieć charakter:

  • szeroki – obejmujący możliwie wiele kanałów (Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok), zakrojony na zbudowanie jak największej bazy potencjalnych klientów,
  • wąski – precyzyjny, segregujący użytkowników pod kątem zainteresowań kompatybilnych z usługą/produktem,
  • prowadzony samodzielnie, 
  • zarządzany przez social media managera lub z pomocą lokalnego influencera, który będzie reprezentować markę