Skuteczna promocja może przesądzić o powodzeniu lokalnego biznesu.
Jakie są kluczowe punkty podstawowej strategii marketingowej? Jakie metody promocji wybrać, aby nie przepalić budżetu?
Prawidłowa, strategiczna promocja spełnia kilka zadań:
- w przypadku nowego biznesu/produktu – informuje i budzi zainteresowanie,
- tworzy świadomość marki, a na kolejnych etapach – zaufanie do usługi lub produktu,
- dostarcza informacji niezbędnych przy tworzeniu lejka sprzedażowego,
- pomaga budować i poszerzać lojalne grono klientów lub zawęzić je do osób o najwyższym potencjale zakupowym.
Na jakich, bazowych filarach marketingowych opiera się aktualnie promocja lokalnych marek w sieci?
1. Ruch organiczny (pozycjonowanie stron)
Pozycjonowanie biznesu lokalnego jest procesem długotrwałym, czasochłonnym, wymagającym stałej analityki oraz regularnego nakładu finansowego. Opcja samodzielnego pozycjonowania kusi szczególnie początkujących przedsiębiorców. Z biegiem czasu może się jednak okazać, że proces ten wymaga dużo większej ilości wiedzy i czasu, niż początkowo zakładałeś.
Standardowe działania SEO (search engine optimization) obejmują m.in.:
- dobór i analizę słów kluczowych charakterystycznych dla branży/produktu,
- przygotowanie treści zoptymalizowanych pod SEO na stronę internetową i bloga marki,
- pakiet wizytówek NAP (name, address, phone), czyli wpisanie informacji o marce do wartościowych katalogów,
- budowanie pakietu wartościowych linków do strony www, bloga lub social mediów.
Skuteczne pozycjonowanie to wypadkowa zbyt wielu czynników, by oprzeć ten proces o działania przypadkowe. Warto pamiętać, że realne efekty pozycjonowania pojawią się dopiero po kilku miesiącach od wdrożenia pierwszych prac.
2. Reklama płatna w Google
Proces przygotowania reklamy w Google Ads wydaje się pozornie prosty – wystarczy określenie kluczowych fraz, lokalizacji i kwoty, którą chcemy wydać dziennie na reklamę (pay per click). Prawdziwe wyzwanie pojawia się wtedy, gdy należy przeanalizować realne wyniki kampanii, zawęzić i doprecyzować grono odbiorów lub wyróżnić się na tle silnej konkurencji.
Płatne reklamy w Google są polecane markom, którzy potrafią z matematyczną precyzją określić zachowanie persony i wykonały przynajmniej minimalną analizę docelowego rynku. Testowanie reklam Google na początkowym etapie działalności lokalnej, bez znajomości zasad tworzenia reklam w tym medium nie jest wskazane – łatwo o przepalenie budżetu i szybkie zniechęcenie.
I odwrotnie – precyzyjnie zaprojektowana kampania, prowadzona regularnie daje szansę na zbudowanie solidnego kanału lejka sprzedażowego.
3. Opinie użytkowników w lokalnych serwisach oraz w mapach Google
„Nieważne, jak o Tobie mówią. Ważne, by mówili” – kluczowa zasada celebryckiego PR-u niestety nie sprawdzi się przy promowaniu lokalnej marki. Opiniami Google rządzi jedna zasada – należy zadbać o to, aby klienci pisali o marce często, ale zawsze w kontekście pozytywnym. Wszelkie zapytania, wątpliwości, ewentualne skargi należy potraktować z profesjonalną troską.
Jak zdobyć pozytywne opinie o marce?
Sklepy online korzystają zazwyczaj z krótkich ankiet lub systemów ocen, które klient otrzymuje po sfinalizowaniu zakupu (np. w systemie Opineo). Usługodawca może poprosić o opinię, rekomendację lub krótką charakterystykę wykonanej usługi. W przypadku opinii na mapach Google cennymi mogą okazać się m.in. treści od lokalnych przewodników.
Mocno dyskusyjna, ale popularna alternatywa to tzw. buzz marketing, czyli „szeptkanka” na forach, lokalnych serwisach i w social mediach. Metoda, która kusi łatwymi rozwiązaniami, ale jednocześnie może mocno podważyć wiarygodność marki.
4. Promocja w social mediach
Lwia część współczesnego marketingu opiera się o bezpłatne i płatne działania w mediach społecznościowych. Lokalny biznes może na nich skorzystać poprzez kampanie reklamowe (np. Facebook Ads), budowanie grup tematycznych lub publikowanie eksperckiego contentu.
Promocja w social mediach może mieć charakter:
- szeroki – obejmujący możliwie wiele kanałów (Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok), zakrojony na zbudowanie jak największej bazy potencjalnych klientów,
- wąski – precyzyjny, segregujący użytkowników pod kątem zainteresowań kompatybilnych z usługą/produktem,
- prowadzony samodzielnie,
- zarządzany przez social media managera lub z pomocą lokalnego influencera, który będzie reprezentować markę