Skip to main content
Bez kategorii

Strategia marketingowa w 4 krokach. Od czego zacząć?

Bez dobrej strategii ani rusz. Jakie, niezbędne kroki należy wykonać, aby nowy biznes miał szansę na udany start?

1. Przeprowadzenie analizy otoczenia oraz konkurencji

Obowiązkowy punkt na mapie strategii marki. Metody analizy rynku zależą ściśle od specyfiki branży i będą wymagać bardzo precyzyjnego określenia następujących kwestii:

  • Zasięg działania Twojej marki – lokalny, ogólnopolski, zagraniczny?
  • Działasz jako innowator czy wchodzisz na rynek z popularnym produktem/usługą?
  • Czy wiesz jakimi metodami ocenić popyt? 
  • Jakie czynniki kształtują popyt na produkt/usługę, którą oferujesz?
  • Z jakimi wyzwaniami – charakterystycznymi dla danej branży – boryka się konkurencja? (nasycenie rynku, dotarcie do nowych klientów, dystrybucja etc.).

Analiza konkurencji to kolejna, bardzo obszerna kwestia, która będzie stale wpływać na Twoją strategię marketingową. Jakich danych potrzebujesz na etapie wstępnym?

  • CEiDG, KRS – podstawowe dane na temat firm i spółek,
  • Google – bazowy research, w którym warto uwzględnić opinie o marce,
  • social media – obecnie jedno z kluczowych źródeł informacji,
  • opinie o marce/produkcie – informacje z serwisów typu Opineo, Ceneo, GoWork,

kontakt bezpośredni – poproś o cennik, ofertę; kup produkt i sprawdź, jak wygląda obsługa klienta.

2. Zbadanie potencjału firmy oraz określenie przewag konkurencyjnych

Kolejny krok wymaga rozsądnego podejścia do analizy możliwości firmy. Etap, na którym musisz szczerze odpowiedzieć sobie na pytanie: „czym nowa marka będzie się wyróżniać?”

  • Usługa/produkt nowatorski – na czym konkretnie będzie polegać przewaga marki? Czym mierzysz zapotrzebowanie? Na jakich danych opierasz biznesplan?
  • Usługa/produkt popularny – gdzie leży kluczowy wyróżnik? Jeśli brak wyróżnika – jaką dodatkową wartość dajesz klientowi – szybka dystrybucja, możliwość zwrotu, system lojalnościowy?  

3 popularne techniki, które pomogą Ci w rozpisaniu potencjału nowej marki:

  • SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) – czyli mocne i słabe strony firmy oraz możliwości i zagrożenia,
  • Piramida Kellera – do budowania tożsamości marki,

UVP (Unique Value Proposition) – określenie unikalności marki/produktu.

3. Określenie celów strategicznych

Jeden z kluczowych elementów strategii – podziel go na kilka segmentów i doprecyzuj na tyle, na ile to możliwe na wstępnym etapie tworzenia firmy. Zanim zaczniesz szacować ilość wydatków i przychodów zastanów się:

  • Co Twoja marka chce osiągnąć po 3, 6, 12, 24 m-cach od rozpoczęcia działalności?
  • Linia czasowa rozwoju marki – gdzie leżą punkty kluczowe? Na jakich etapach będziesz podejmować najważniejsze decyzje np. analizę skuteczności lejków sprzedaży?
  • Marketing online – jaką konwersję (landing page, social media, e-mail marketing) planujesz uzyskać i czym będziesz ją mierzyć?
  • Określ kluczowe inwestycje – które z nich są niezbędne? Na jakim etapie działalności spodziewasz się zwrotu?

Określ najważniejsze czynniki KPI (Key Performance Indicators) dla Twojej marki – po czym rozpoznasz efektywność strategii?

4. Dobór właściwych metod promocji

Wybór metod promocji warto połączyć z budowaniem lejka sprzedażowego. Bazowe składowe lejka to m.in. kanały, którymi będziesz docierać do klienta np. poprzez social media lub newsletter. Na tym etapie warto skorzystać z prostych systemów CRM (Customer Relationship Management). System pozwoli Ci na podstawową automatyzację działań, a prosty raport naświetli najbardziej skuteczne i najsłabsze metody promocji.

Wybór metod promocji marki jest ogromny. Ważne, by na bieżąco analizować, które z nich działają w przypadku Twojego biznesu:

  • marketing offline – ulotki, bannery, polecenia,
  • eventy, udział w wydarzeniach branżowych,
  • marketing online – landing page, pozycjonowanie SEO, wizytówki NAP, reklama Google Ads
  • social media – wybór skutecznego kanału komunikacji,
  • opinie i buzz marketing,
  • e-mail marketing,
  • szkolenia, webinary, personal branding – budowanie pozycji eksperta branży,
  • influencerzy i ambasadorowie marki.